2010-08-01

HSS Jubileumsregatta



Under väldigt lång tid har det planerats, laddats och promotats inför HSS Jubileumsregatta. Drömgränsen låg på 100 anmälda båtar och den slogs med råge. 115 båtar var till slut anmälda! Tyvärr var inte vädergudarna helt på HSS sida när det på fredagen stundtals blåste 20 m/s och kom 33 mm regn. Många ovana besättningar avskräcktes av detta och kom aldrig till start.

Den sista anmälan kom dock just under fredagskvällen. Det var Kennedy Karlsson från Ängelholm som ringde och undrade om han fick vara med och segla. Vår jubileumsregattageneral Stellan frågade lite försynt om han sett vad det var för väder ute, och det hade han ju gjort. Så Kennedy seglade till Halmstad med sin Maxi Racer från Ängelholm vid tvåtiden och var framme tre timmar och fyrtio minuter senare...

SWE 595 hade också laddat inför regattan. Båten togs upp på land och bottnen spolades ren veckan innan.


På väg ut till start

Till slut kom det ca 70 båtar till start efter frånfället av de besättningar som blev avskräckta av fredagens oväder, och de som helt enkelt inte kunde ta sig till Halmstad under fredagen. Det blåste ca 7-9 m/s vid starten och det rullade in en del gamla vågor från väst. Starten försköts 10 minuter och vi startade ca 12:30. Taktiken var att vi skulle starta för babords halsar längst till vänster på linjen och gå framför alla båtar som kom för styrbord (vilket alla utom vi gjorde), vilket skepparen läst om i North U. Tactics-boken som han tidigare under semestern läst i brassestolen på Tylösand.




Marinfestivalen i Halmstad gjorde att även de besökande fartygen var ute på seglats med sina gäster

I teorin lät det säkert smart, men om man inte kan pricka linjen på skottet så blir man tvungen att ducka bakom alla styrbordsbåtar, vilket var exakt vad vi fick göra i vad som förmodligen var 2000-talets sämsta start alla kategorier. Vi slog dock precis bredvid Express SWE1010 och seglade sida vid sida med dem under första kryssen upp mot Halmstads Angöring som var första rundningsmärke. Vi gick dock lite lägre än dem men lyckades inte segla ifrån dem utan SWE1010 gick både lite högre och lite snabbare.


SWE 1010

När sedan en IF slog i näsan på oss fick vi en del skräpvind och tappade lite koncentration och SWE1010 drog ifrån direkt i de höga svårbemästrade stoppvågorna. Vi är helt enkelt inte bra i det övre vindregistret och ännu sämre när det dessutom går höga vågor som stoppar upp oss. Förslag vad vi kan göra bättre mottas tacksamt...





Besättning idag: Susanne, Vicente och Philip

Vid rundningen av Halmstads Angöring låg SWE1010 runt 100 m före oss och de satte spinnaker ganska omgående. Skepparen på SWE595 tvekade dock lite, men när SWE1010 gick som ett skott var det inget att tveka på, upp med spinnakern! Efter en kanonsättning så fick vi också fin fart med surfar på närmare 10 knop.



Vi såg då att SWE1010 tog ner sin spinnaker, vilket vi blev lite förundrade över, men det visade sig att deras nedhalslina gått av, och utan suggor så kunde de inte försätta med spinnakern utan att spinnakerbommen flög upp i luften. Vi tog sakta men säkert in på dem och när vi närmade oss Tylön, som vi skulle passera på insidan, var vi sida vid sida med dem. Vinden hade då vridit och var nu plattläns. Vår spinnaker började då trilskas med oss och lindade upp sig på förstaget ett par gånger, vilket gjorde att vi aldrig riktigt kunde gå förbi SWE1010. Utanför Tylösand låg ett rundningsmärke som vi passerade runt 50 m efter SWE1010. Därefter var det kryss runt Tylön och vi hamnade bakom Anders Johanssons Folkbåt och en IF. Det brallade i än mer och vindstyrkan nådde nu runt 10-12 m/s. Det blev lite trångt där och skepparen valde att till slut gå i lä bakom IF:en. Sedan fortsatte vi lite för långt innan vi slog ner mot Tylögrund som skulle tas om babord, medan SWE1010 gjorde en betydligt tightare rundning och de kunde dra ifrån oss än mer.

Efter Tylögrund var det raka vägen in mot mål som gällde, vilket innebar en halvvind i de stora vågorna. Vi hade då en H-båt och den röda IF:en strax bakom oss och vi hade svårt att skaka av oss dem, trots att vi surfade och låg mellan 7-8,5 knop nästan konstant. Utanför Grötvik kom sedan Kristian Karlssons Smaragd Cruiser som ett skott och surfade förbi oss i lovart. Även Jonas Engdals CB 66 Racer såg ut att ha skoj i sina långa surfar.


Utanför Grötvik

In mot mål hade vi Heinrich's Comfort 32 bakom oss och Johan Sölve i sin Elan 333 närmade sig snabbt. Sista raksträckan in mot målet i Nissan satte Sölve sin gennaker och fick rejäl fart och undgick precis att segla in i Comfort 32:an som försökte luffa Johan in mot land...



Hur gick det då? Nja, vi kom 36:a av ca 70 startande och 11:a av 12 i vår grupp. Det var väl kanske inte vad vi hoppats på, men det blåste lite för mycket för oss. Vi har inte riktigt lärt oss hur vi ska segla i de förhållandena ännu. Gastarna behöver äta lite mer hamburgare också så det inte vara är skepparen som bidrar med vikt ;-)

HSS Jubileumsregatta kan sammanfattas med att det var perfekt seglingsväder, solen sken till slut, många båtar på startlinjen och få incidenter. En fantastisk dag för segelsporten i Halmstad och Halmstads Segelsällskap helt enkelt!

Senare på kvällen var det den hårt hypade Jubileumsfesten med en fantastisk buffé, prisutdelning och sång och dans. Runt 300 personer hade köpt biljett till tillställningen. Båthuset hade utrymts på alla gamla båtar och pyntats med segel och björkris och liknade nu istället en supertrendig nattklubb i New York!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar