Hela veckan inför Tylön Runt hade förväntningarna byggts upp av alla väderprognoser som spådde 30°C och sol för lördagen. Och mycket riktigt stämde de! Att vi dessutom kom 5:a i senaste tisdagsracet gjorde att vi tar mer taggade än någonsin. Som besättning hade jag Vicente, Susanne och Philip.
Innan vi kastade loss tog vi av motorn och la på bryggan. Hela Philips familj stod på bryggan och kikade på oss när vi gav oss iväg. Och då satte cirkusen igång, först fick vi inte bort ena aktertampen från stolpen, sen hissade vi focken, och då drev vi mest i sidled in i andra båtar och gjorde lite piruetter, så jag förstår om Philips sambo började undra vad det var hon släppte iväg honom på...
Hur som helst, till slut kom vi iväg i alla fall och satte fart ut mot startområdet. Eftersom det blåste sydliga vindar var banan lite annorlunda i år. Starten låg som vanligt utanför yttre piren, men nu med ett märke ner mot Båstad så att det skulle bli kryss ut från starten. Sedan var det Tylön som skulle rundas medsols för att sedan runda en boj norr om ön nära stranden på Tylösand, därefter kryss ner mot angöringen och sedan in i mål som var vanliga tisdagsmålgången i Nissan.
Sedan första rundningsmärket ner mot Båstad lades ut hade vinden vridit lite mer mot SV, vilket gjorde att högersidan på startlinjen var klart favoriserad. Det hade ju de flesta upptäckt och alla ville starta så nära startfartyget som möjligt. Första startgrupp med SRS upp till 1,09 kom iväg ordentligt utan några större incidenter, medan det skulle bli händelserikare för vår startgrupp.

Starten har gått för första startgrupp
Vi närmade oss linjen från höger och i lä om oss hade vi Saphira (tror jag) som tryckte upp oss så att vi inte skulle kunna komma förbi startfartyget, så vi fick också lova och slå, och tryckte upp Blue Eagle och SWE1010. Efter en snurrning kunde vi gå över linjen samtidigt som inte SWE1010 fick någon plats och fick snurra ett varv till för att sedan komma över linjen.
Första kryssen upp till märket var dock lugn, fram tills vi kom till rundningen. Vi låg för babord på layline men ju närmare märket vi kom desto mer såg vi att strömmen tog oss ner mot märket. Vi hade gått på märket om vi fortsatte och fick istället falla ner och gippa och kom upp på styrbord. Där kom då en annan båt från vår startgrupp forsandes för babord. Vi hade rätt till väg och vinkade åt den andra båten att de skulle väja. De svarade dock med "plats för märke"(???) och hade jag inte i sista stund hävt ner båten och gått akter om den andra båten hade vi klyvt den på mitten. Jag vill bara en gång för alla upplysa att märkesplats (hur det nu skulle gått till) INTE gäller när båtar kommer in för olika halsar, även om det är inom zonen, enligt regel 18.1a, då är det styrbord-babord regel 10 som gäller. Kan vara bra att veta det till nästa gång...

Varmt ombord. Nerblött keps var bästa botemedlet mot solsting
Efter rundningen var det spinnaker upp mot Tylön. Vinden var svag och värmen på max. Vi gick dock rätt bra och seglade ifrån SWE1010, och ikapp och förbi Libelle som fastnat i nåt privat vindhål, samtidigt som de större båtarna inte drog iväg så värst mycket.

Spinnaker upp mot Tylön

Tylön rundas

På kurs ner mot Tylösand
Tylön rundades och kursen sattes sedan mot ett rundningsmärke nära stranden utanför Tylösand. Vi gick så länge vi kunde med spinnaker, men sedan togs den ner och vi rundade märket efter Lindblads IF.

Ner mot märket utanför Tylösand
SWE1010 gick lite längre med spinnakern och tog in lite på oss innan de rundade. Sedan seglade vi utmed Tylösand och mellan fastlandet och Tylön. SWE1010 tog in på oss oroväckande snabbt, och innan vi ens hunnit ut genom sundet vid Tylön var de förbi oss i lovart! De seglade både högre och snabbare än oss. Kanske att IF:en framför oss gav lite skräpvind och att vi inte riktigt fått till trimmet.

Express SWE1010 går som tåget mot angöringen
På kryssen mot angöringen fortsatte SWE1010 dra ifrån oss. Vi började trixa lite med focken och hissade den lite högre på förstaget för att inte toppen skulle släppa så mycket (vilket vi brukar ha problem med) och efter det gick vi hyfsat jämnt med SWE1010. Så vi får komma ihåg att vara noggrannare med fockhissningen efter att vi kört med spinnaker. Vi seglade ikapp H-båten och närmade oss faktiskt Saphira med stormsteg.

Saphira på vägen in mot mål

Fr.v. Axborns 707, Saphira och Libelle

Efter angörningen var det spinnaker igen in mot mål. Vi närmade oss då Axborns 707 men tog inte in något nämnvärt på SWE1010.
Vi slutade på 8:e plats av 24 båtar, vilket kändes väldigt bra! Nu är vi toktaggade inför nästa race som blir Jubileumsregattan.

Vann gjorde far och dotter Hellekant i sin CB 66 Racer
Hejje! Bra jobbat, fina bilder och vilka gastor du har!Kör på bara så är det snart pallplats ; ))
SvaraRaderaJusta bilder och film. Vilket jobb du gör! (Brukar titta på "tisdagsseglingsfilmerna" som är en av veckans höjdpunkter) SNYGGT!
SvaraRaderaMvh
M. Axborn