Efter att Lappens Cup blivit uppskjutet både förra lördagen och söndagen pga vindar uppåt 22 m/s så var det dags för ett nytt försök att genomföra tävlingen. Dagen kunde dock börjat bättre. Det stod 0,0 m/s på vindmätaren och dimman var tätare än i Lützern. Till råga på allt var det lite dåligt ställt med funktionärer, så förvirringen var total vid tiden för skepparmötet. Ulf Bengtsson visade dock att han var en handlingens man och tog på sig uppdraget att vara funktionär tillsammans med gasten Frej. De ringde även in Göran Henrysson som kom nyklippt direkt från frissan, och med Håkan Emanuelsson som frivillig båtförare var startfartyget komplett! Ulf får som tur var sin beskärda del av segling innan isen lägger sig i form av 2,4-segling i Stockholm och under Frostbite i Marstrand. Stort tack från hela startfältet för att du löste situationen!

Startbåten med Ulf, Frej, Göran och Håkan
Men hur var det med vinden då? Jo, efter att ha skjutit upp starten en timma kom vinden och starten blev bestämd till 12:15. Även dimman hann lätta så allt var klart för två race på kryss/länsbana! 14 båtar kom till start.

På väg ut till start
Ombord på SWE595 var undertecknad, Vicente och Niclas från SWE1010. Vicente är ju vår fock/spinntrimmare och Niclas fick vara rorsman, så undertecknad prövade på att vara fördäcksgast och mediaman för en gångs skull.

Starten har gått i första racet
Första racet startade vi till vänster på linjen och höll oss sedan ganska mitt i banan. Vinden var runt 3-5 m/s och där ska vi vara hyfsat snabba. Vi hittade dock inte riktigt farten och seglade omkring bland H-båtarna som vi egentligen ska segla ifrån. Vi rundade precis före H-båtarna och Libelle. Första länsen gick vi inte direkt bra, tror att vi seglade lite för platt, och vi rundade precis efter Libelle och Sofia som hade seglat ikapp oss på länsen.

Första länsen

Libelle seglar förbi oss
Andra kryssen gick bättre. Vi hade nu varit noggrannare med hur högt vi skulle hissa focken i den aktuella vinden. Bara några centimeter fel höjd på focken påverkar tvisten och är skillnaden mellan succé och katastrof.
Vi rundade upp inför sista länsen med bara H-båtarna efter oss, och Anders i Folkbåten. På andra länsen skar vi betydligt mer och farten ökade med över en knop. Vi lyckades då segla ikapp Sofia och kom nästan ikapp Libelle på seglad tid. Vi var inte direkt nöjda med första seglingen och kände att vi kunde göra bättre ifrån oss med noggrannare fockhissning och bättre läns, så vi var rejält taggade inför andra seglingen.
Under första seglingen tyckte vi att det var bättre tryck på vänsterkanten och bestämde oss för att gå ut på den sidan i andra racet. Vi startade precis vid läbojen och efter att ha fått lova för att inte segla in i Sofia, som parkerat vid läbojen, gick vi ut på vänsterkanten enligt vår plan. Båt efter båt slog ut mot högerkanten, men vi fortsatte på vänsterkanten, vinna eller försvinna tänkte vi. Men det visade sig vara ett lyckokast, vi hade förmodligen mer vind och fick ett härligt vrid med oss och gick som tåget på vänsterkanten. Millan och Sofia såg nog vad som höll på att hända och slog ut på vår kant. Vi rundade sedan upp som tvåa, precis efter Bengt i sin Luffe 37! Överlyckliga hissade vi spinnaker på länsen, som snarare kom att bli en brant slör. Till slut kom både Millan och Hellekant i CB 66 förbi oss på länsen, men vi rundade upp mot andra kryssen bara någon båtlängd efter dem.

Far och dotter Hellekant i CB66 seglar förbi oss på länsen
Direkt efter rundningen slog vi ut på vänsterkanten, men bara några sekunder senare såg vi att vinden hade vridit så mycket att de framför oss nästan kunde sträcka upp mot märket, så vi slog direkt tillbaka för babords halsar. Kryssen blev snarare en sträckbog och vi gick bra, även om både Libelle, och Banner 30, som ju båda ska vara snabbare än oss snabbt närmade sig. Vi rundade inför sista länsen som fyra, efter Luffe 37, Millan och CB66. Vårt mål på länsen var att hålla erkänt snabba Banner 30 bakom oss och inte göra några misstag. Och det lyckades bra, vi höll Bannern bakom oss och när sista hindret, att inte träffa mållinjebojen, var överstökat kände vi att vi faktiskt kunde ha vunnit hela racet. På vägen in mot hamnen igen spekulerades det vilt i hur det kunde ha gått, kunde det ha blivit SWE 595:s första spik genom tiderna?! (i alla fall med undertecknad som ägare)


Nöjda seglare efter andra racet
Eftersom resultaträknare var undertecknad själv var det med stor spänning som vi matade in målgångstiderna i resultatprogrammet när vi kommit i hamn. Vi blev 7:a i första racet, vilket var något bättre än vi trodde och när tiderna i andra racet var inmatade visade det sig att vi blev slagna av CB 66 med Anders Hellekant med 101 sekunder. Det blev ingen vinst, men karriärens bästa resultat hittills med en 2:a plats, så vi var ändå överlyckliga. Totalt med serien 7,1 blev vi femma totalt, vilket vi är nöjda med. Så nu kan vi faktiskt packa ihop grejerna, ta upp båten på land och lyckas överleva långa kalla vintern med en fin 2:a plats på näthinnan :-)
Grym kantrökare! Och nedtagningar i förluckan funkar bra?
SvaraRaderaAnders 1010