2010-06-20

Fragancia Cup



Det var inte helt självklart att SWE 595 skulle vara med i Fragancia Cup. Skepparen skulle på sommarfest med jobbet på fredagen på okänd ort med övernattning, men ville inte missa ett tillfälle att kappsegla så övriga besättningen (omtänksamt nog de som inte jobbade på samma företag) sammankallades till lördagens segling så skepparen minsann skulle tvingas masa sig upp i tid och infinna sig. Vicente och Jonas som skulle segla med på SWE 595 fick gå på skepparmötet samtidigt som skepparen hastigt vände hemma i lägenheten och bytte packning innan han satte kurs mot hamnen på sin 3-växlade cykel. Efter fest ute i obygden och en natt i tält i arktiskt klimat var skepparen dock allt annat än utvilad när han satte sin fot ombord på SWE 595. Och inte blev det bättre vid utseglingen till startområdet med den lätta vinden och gamla dyningen...


Mörka moln på himlen, och blixtar i horisonten

Fragancia Cup består av 2 bankappseglingar som sedan räknas samman för att utse en totalvinnare. Tyvärr var det inte helt trivialt vad alla olika flaggor och skott betydde så inför starten på första racet höll vi på att starta på 1-minutersskottet, men som tur var hade vi Draken Sofia i lovart som inte gick över linjen så vi antog att det nog inte var startskottet trots allt. Starten blev väl inte helt optimal men vi kom över linjen till slut i alla fall utan att tjuvstarta.

På första kryssen ledde den andra Expressen, SWE 1010, stort över oss i början, men vi gick längre ut på vänstra sidan och måste ha fått ett fint vindvrid, för när vi sedan möttes igen hade vi gått förbi SWE 1010. Vi gjorde dock misstaget att fortsätta ut på högerkanten istället för att bevaka vår ledning, för nästa gång vi möttes hade SWE 1010 dragit ifrån oss ordentligt...

Spinnakersättningen gick galant! Skepparen styrde, Jonas var fördäcksgast och Vicente trimmade fock och spinnaker. Det var Jonas första race som fördäckare men skötte sig med den äran. Faktum är att Jonas dessutom gjorde sitt livs första spinnakergipp, en helt klockren gipp dessutom!


Fördäcksgasten Jonas i sina Sandhamnssolbrillor kollar läget om Prins Danne verkligen tackade ja framför altaret


Hirkum Pirkum, en GK 29

Första racet kom vi före Hirkum Pirkum (som brukar vara vår referensbåt) på seglad tid, vilket vi var mycket nöjda med, men fick stryk av dem på korrigerad tid med 25 sekunder. Vårt resultat i första racet var en 10:e plats av 14 båtar.


Fördäcksgasten tar igen sig mellan racen

Till andra racet hade vi lite bättre koll på startförfarandet och visste både var linjen var, och exakt när startskottet skulle gå. Innan start kom vi från vänstra sidan av linjen och seglade mot startfartyget på högra sidan. Vi mötte hela skocken med de andra båtarna i vår startgrupp som var på väg åt motsatt håll. Perfekt på skottet lovade vi upp och gick över startlinjen i fri vind på högra sidan samtidigt som resten av båtarna klumpade ihop sig på vänstra sidan. Vi gick som en raket på första kryssen, även om de bakomvarande båtarna plockade in en del, men vi rundade som första båt vid toppmärket. Vi var dock inte helt säkra på att det var rätt märke, vår vanliga taktik som ju brukar vara att följa de andra båtarna för att komma rätt funkade inte när vi i ensam majestät ledde fältet... ;-)

Vi rundade dock rätt märke och gjorde en ny spinnakersättning med spinnakern på rätt håll men lyckades släppa SWE 1010 förbi oss på en lägre kurs, och Hirkum Pirkum på en högre kurs. Efter ytterligare ett varv runt banan gick vi återigen i mål efter SWE 1010 och fick en 12:e plats.

Vår totalplacering blev 11:a av 14 båtar med serien 10, 12.

Vann gjorde Team Letto di Pletto i deras Farr 30 med två spikar av två möjliga.


Letto di Pletto


"Millan"


Lasse Meijers Drake "Sofia"


Vinnare av vår startgrupp, Express SWE 1010 med familjen Thorbjörnsson, Anna, Anders och Peje. Rorsman Niclas dock ej att förglömma utanför bild

1 kommentar:

  1. Grym film som vanligt!
    Sen skiter jag i totalen :P
    Anders 1010

    SvaraRadera