2010-05-15

Båten äntligen sjösatt!

Så var det då äntligen dags. Kl 11:30 på lördagen var det bokat för sjösättning. Ny loggdisplay och loggivare monterade sedan länge, 2 lager VC-17 påmålade, friborden tvättade och polerade efter bästa förmåga så nu fanns det ingen mer ursäkt för att inte slänga i den i plurret.

Vädret var väl inte på sitt bästa humör, 10 grader varmt och hällregn, men lagom till subliften skulle komma till undsättning slutade regnet ösa och det blev riktigt behagligt. Vinden var obefintlig så det här var ju perfekt!


Min gode vän och kollega Magnus Göransson skulle hjälpa mig med sjösättningen. Riktigt ändamålsenligt för ruggvädret kom han klädd i skinnpaj, IT-konsultskjorta och ett par designersneakers som förmodligen kostat mer än hela min vårrustningsbudget. Givetvis hade skepparen på känn att Magnus svåra fashionböjelser kanske inte var så lämpliga just idag, så omtänksam som skepparen är fick han en litet bylte med ombyte så att pojken inte skulle bli helt genomsur.


Subliften plockar upp Swe-595



Och titta! Den flyter ju! Inget läckage från loggivaren som tur var. Lite nervöst är det allt när man har borrat och grejat i botten...


Givetvis kunde vi inte hålla oss från en liten provtur. Efter att skepparen efter ca 300 drag i startsnöret och ungefär lika många besvärjelser kommit på att bränslekranen skulle peka neråt och inte uppåt så startade utombordaren på ett kick. Loggen funkade dock utan några ytterligare handgrepp, men skulle nog behöva en liten kalibrering. För inte kunde vi väl forsat fram i endast 4,22 knop på ett spegelblankt Nissan med den feta fyrahästaren på full gas?
Notera den pittoreska bakgrunden på bilden ovan. Halmstad visar upp sig från sin allra trevligaste sida...



Magnus i sina av skepparen inlånade sjösättningskläder. Och titta där under armen, där sitter ju den nya loggen!


Tanken var att det skulle bli påmastning under söndagen, men när det var helt vindstilla så tänkte vi ta tillfället i akt och masta på under lördagen också. Uppe i masttoppen upptäckte vi dock ett helt fågelbo. Material till en mindre majbrasa plockades ut genom det ca 5x2 cm stora hålet som fanns i toppbeslaget. I försöken att få ut allt skräp rycktes det en del i storfallet och givetvis lyckades skepparen rycka så mycket att änden på storfallet försvann in i masten! Herregud så klantigt! Lyckligtvis plockades änden ut från ett annat fallurtag 2 meter ovanför storfallets urtag men försöken att få in en hemmagjord dragfjäder för att kunna sätta fast fallet och dra tillbaka den misslyckades. HBK:s match mot Djurgården gjorde att försöken fick avbrytas och nya försök ska göras under söndagen med en riktig dragfjäder...

Alltid händer det nåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar