2009-09-20

Synd på den fina seglingen...


Swe 595 med Bravo-spinnakern // Foto: Libelle

Inför årets största segling, med antalet båtar räknat, Lappens Cup hade vi tvättat botten och gjort en skaplig tisdagssegling innan, så förväntningarna låg på topp. Besättning det här gången var comebackande Tobias och Vicente, samt rutinerade Susanne. 32 båtar var anmälda och det var omvänt LYS som gällde. Banan var en liten specialare som Kurt Olsson måste ha knåpat ihop. Start inne i hamnen, upp till Grötviksbojen, sen till Påarpsbojen, tillbaka till Grötvik, tillbaka till Påarp, runda en röd prick i höjd med yttre fyren, upp till Grötvik, till Påarp och sen i mål inne i hamnen. Anmälda var bland annat den andra Expressen S-1010, Maxi Racern Helfrida och en J24. Kul med de gamla klassiska 70-talsracerserna samlade till start! J24 dock med LYS 1,11 mot Expressen och Maxins 1,12, vilket innebar att de startade 1 min och 20 sek innan.


Förberedelser på 200-bryggan

Starten var sådär, vi hade ställt in klockan lite fel så att den var 10 sek efter, vilket gjorde att vi direkt kom efter S-1010 och Maxi Racern. Först var det en sträckbog ut genom rännan innan vi föll av efter de röda prickarna. S-1010 satte spinnaker medan vi avvaktade lite eftersom det såg ut att vara en väldigt hög vind. 1010 drog dock ifrån oss så vi bestämde att också sätta spinn. Sättningen gick sådär, ena liket fastnade i spridaren men efter ett tag såg den riktigt fin ut och vi började knappa in på S-1010 och de andra båtarna framför, bland annat J24:an och Pirkum. 1010 gick lite lägre än vi och fick till slut ta ner spinnakern medans vi ångade på mot märket med bra fart och rundade före 1010 och Maxi Racern(?). Efter rundningen fortsatte vi ut mot havet medan 1010 gick in mot land. När vi senare slog tillbaka och möttes hade vi dragit ifrån flera hundra meter på 1010 och Maxin. Humöret var på topp och vi seglade om massvis med båtar, däribland Sjögurkan som hade ett helt 7-mannalag ombord.


Sjögurkan med ett helt fotbollslag på kanten

Efter rundingen av Påarpsmärket blev det läns ner till Grötvik igen och sättningen gick smärtfritt den här gången. Vi kände att vinden hade avtagit från de 3-4 m/s i början till 2-3 m/s, men spinnakern fyllde i alla fall och båten flyttade på sig. Vi seglade ikapp bland annat Mandarin och gjorde återigen en fin rundning upp mot nästa kryssben.


Bravo-spinnaken uppe


Susanne som spinnakerrorsman


Större delen av fältet bakom oss för en gångs skull




Mandarin

I början gick det hyfsat bra, vi tyckte att vi tog in på J24:an som fortfarande låg före oss, men nu började också de snabbare båtarna som startade efter oss att komma ifatt. Banner 30:an såg vass ut och seglade till slut om oss.


X-99 och H-båt på andra kryssen

När vi började närma oss Påarp igen så hade vinden avtagit betydligt. Inför rundingen när båtarna började samlas upp hörde vi en smäll och lite palaver. Det var mantåget som hade lossnat på J-80:an och rorsman plus en till gick i sjön. Tur att det var lugnt väder för de kunde ta sig upp igen rätt snabbt. Preics vid rundingen dog dock vinden ut ännu mer och efter att vi rundat tog det slut helt. Spinnakern hängde som ett lakan och även om vi drev ikapp några båtar så var det ingen höjdare.




Båtar på väg in för rundningen av Påarpsmärket




CB-33


Blink


IF

Tre fjärdedelar av besättningen skulle iväg på HBK-Helsingborg som började kl 16, och efter lite räknande insåg vi att även om vinden skulle öka igen så skulle vi inte hinna i mål innan maxtiden kl 15 gått ut. Efter mycket vånda gjorde vi som många andra båtar och startade motorn, som vi tagit med som backup ifall vi just skulle se ut att missa HBK-matchen. Vi tog den röda IF:en på släp men lagom till vi kommit in till hamnen fick vi soppatorsk. Trots påfyllt med soppa ville motorn inte starta igen, så Fenixen Asterix tog oss båda på släp in till bryggan. Tack för det!

Det som såg så lovande ut och var så roligt fick det tråkiga slutet att vi inte gick i mål. Och ingen annan heller för den delen, men vi ville verkligen ha ett resultat från seglingen. Hur som helst, skönt att säsongen trots allt fick ett slut som faktiskt såg lovande ut, vi hade seglat bra och låg före S-1010 (det viktigaste ;-) så vi kan gå in i vinterdvalan med bra självförtroende. Nästa säsong ska vi gå som tåget. Det är ju dessutom Express-SM i Marstrand, vore inte helt fel att testa det och se hur sist vi skulle komma...

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat!! Måste vara "bottenskrapet":P
    Men av erfarenhet vet jag att 1010s segel måste ha mer vind för att funka:P
    Anders1010

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder Ni tagit.

    Detta gör segelsporten mer attraktiv och underhållande.

    Nu blir det köl profil jobb i vinter sen börjar seien om Express och Maxi-95 2010

    Tack för en kan avslutning 2009.
    Team Sjögurkan //pg

    SvaraRadera
  3. Bra reportage! Följt Er under hela säsongen.

    Klart Ni skall komma till Marstrand, blir ett toppSM!

    Skicka gärna Er mailadress till mig, bosse@expresseglare.se , så Ni kommer med på SM utskicken

    SvaraRadera