
Den andra höstseglingen skulle visa sig bli mer dramatisk än vanligt. Vinden var runt 5-7 m/s, molnen var mörka och låga när det var dags att kasta loss. Det nyinvesterade motorlåset till utombordaren visade vad det gick för när nycklarna glömdes kvar på jobbet, så motorn fick sitta kvar på motorfästet. Alltid en ursäkt att ta till om det inte skulle gå bra :-)
Besättning idag var Susanne, Philip och Magnus Göransson. Lagom till de första båtarna skulle starta så hördes ett rejält tuut. Det var en stor lastbåt som låg mitt emot småbåtshamnen som helt plötsligt fick för sig att det var en bra idé att röra på sig. Långsamt backade den sig ut en bit och i höjd med startlinjen skulle den vända 180 grader. Mycket bra tajming! Vi lyckades hålla oss undan och gjorde en hyfsat bra start ungefär mitt på linjen. Express S-1010 låg lite snett framför i lovart och vid rundningen av första röda pricken låg den ca en båtlängd framför oss. Sedan fortsatte dramatiken...
Ännu en lastbåt tyckte att det var dags att gå in i hamn och började tuta på hela startfältet. Vi gick så långt vi kunde in mot kajen innan vi gjorde vårt första slag. Tidigare nämnda Göransson hade fått order om att sitta så länge som möjligt på sidan innan han skulle gå framför masten och blixsnabbt sätta sig i lovart när vi slog. Vad han kanske inte hade blivit informerad över var att ett fockskot skulle lägga sig i lagom snubbelhöjd och snabbt förflytta sig från sida till sida. Problemet var att skotet fastnade i hans dyra vita designersneakers när han gick framför masten och benet hängde i vädret medans båten började luta mer och mer. Till slut lossnade den något nonchalant knutna skon och hamnade på relingslisten innan den retligt for ner i vattnet med ett plums. Susanne som är gammal rutinerad orienterare och snabb i tanken kastade sig ner i lä och stoppade ner handen i vattnet på vinst och förlust. Och vips var skon uppfiskad i skosnöret! Så Blocketannonsen som jag redan hade hunnit se framför mig där en glad enbent man skulle bli erbjuden att köpa en bättre begagnad vänstersko av senaste modell gick om intet.

Göransson seglade resterande del i bara strumplästen
Resterande bit på kyssen gick något lugnare till, men slagen behöver nog ändå tränas lite på. S-1010 gick lite bättre och drog ifrån oss hela tiden fram till första rundningen vid Grötvik. Vi missbedömde som vanligt layline och fick göra två extra slag för att komma runt märket. Nästa sträcka skulle bli slör och undertecknad begav sig fram på fördäck för att rigga spinnakern. Lagom till detta dök ett stort mörkt moln upp ovanför oss och gav ifrån sig några rejäla vindbyar som gjorde besättningen lite vita i ansiktet. Efter lite samråd kom vi fram till att det kanske inte var en så bra idé trots allt att sätta spinnaker med vår ringa samtrimning inom området. Så vi lät bli, men var nästan lika glada för det när vi blev omseglade av Gottfridssons X-99:a och Blink.


Vid sista rundningen hade vi några båtar efter oss och på den höga sträckbogen hem igen var taktiken bara att hålla dem efter oss. Det lyckades vi bra med och när vi gick i mål kom vi in som 13:e båt av 20 båtar.
Tyvärr var det lite väl mycket action för att hinna plåta samtidigt, men några bilder blev det i alla fall...
Dagens GPS-spår
Om jag inte minns fel så tror jag att det var vänsterskon som föll i plurret, men jag är osäker.
SvaraRadera