En av de saker jag sett fram emot sedan jag köpte båten var att kappsegla Tylön Runt. Förra året låg jag på stranden och såg båtarna runda Tylön och tänkte att den där kappseglingen hade varit roligt att få segla. Då var jag olyckligt ovetandes om att att jag året efter skulle få chansen att delta i kappseglingen i en alldeles egen Albin Express.
I årets upplaga av Tylön Runt var även Express Swe-1010 med och en Maxi Racer som också seglade på Lys 1,12. Vi skulle starta i andra startgrupp för båtar med Lys 1,12 och uppåt. Starten gick utanför hamnen, Tylön skulle tas om styrbord och sedan skulle även ett märke lite nordväst om ön tas om styrbord innan kursen skulle sättas mot Halmstad igen.
Denna gången bestod besättningen av Bobby Wiking, Vicente och Magnus Göransson. Ett gott gäng som var sjukt laddade. Även Philip, som på grund av marktjänst inte kunde vara med, slöt upp med ett barn i var hand och vinkade oss farväl från bryggan. Ett farväl som kom lite väl sent visade det sig, det var mycket saker som skulle fixas innan vi kunde kasta loss och vi kom iväg sent. Så pass sent att jag var orolig att vi inte skulle hinna fram till startlinjen i tid.
Skepparen ser lite bekymrad ut om vi ska hinna fram till starten i tid..
Vi fick dessutom kryssa ut ur hamnen och i den lätta vinden var det på håret om vi skulle hinna fram eller inte till startskottet. Vi stog på järnet och tajmade faktiskt starten helt perfekt på sekunden! Hade starten varit en minut tidigare hade vi varit en minut sena över linjen. Vi tog högersidan av linjen och slog direkt till höger och seglade för babords halsar bort mot land. De gamla rävarna Svante och Stellan tipsade mig några veckor tidigare att man tjänar på att segla utmed land 9 gånger av 10 så vi körde på det.
Maxi Racer SWE-60
Maxi Racern följde efter oss i lä och gick rätt snabbt. Den andra Expressen startade på vänstra sidan men slog rätt snart över mot höger. De fick dock ducka bakom ett antal båtar innan de kunde sätta rak kurs och tappade en del på det. Vi gick så långt vi vågade mot land innan vi slog tillbaka. Vid ett antal tillfällen när våra kurser korsades låg vi före både Expressen och Maxi Racern och stämningen var på topp. Vi gjorde dock misstaget att släppa landtaktiken efter ett tag och fortsatte för långt ut till havs och nästa gång vi mötte Expressen och Maxi Racern så hade de gått före oss. Vi insåg att landtaktiken inte var nåt man skojade bort utan seglade därefter så mycket vi vågade nära land.
Elan 333 Libelle med Johan Sölve vid rodret
Express 1010 och Albin Novan Saphira
Kryssen upp mot Tylön var verkligen fantastisk rolig. Det blåste lagom (kanske kunde blåst lite till), solen sken och temperaturen var på topp. Att jag dessutom gått på semester dagen innan gjorde ju inte saken sämre. Och vi hängde på Maxi Racern hyfsat bra, men släppte Express 1010 lite väl långt framför oss. Fast vi låg faktiskt före många av de snabbare båtarna en bit in på första kryssen, tex Novan Saphira, Carreran, Elanen osv. Det kändes verkligen häftigt :-)

Maxi Racern

Det är med Tylön lite som med månen, de allra flera ser bara framsidan men får aldrig se baksidan...
Vi passerade så nära baksidan av Tylön som vi vågade och rundade märket nodväst om ön runt 30 sek efter Maxi Racern och kanske 5 minuter efter Expressen. De tuffa båtarna satte då direkt spinnaker på halvvinden utanför stranden vid Tylösand och mellan Tylön och fastlandet. Vi tyckte att det nog var lite väl högt för att sätta spinnaker med vår ringa spinnakererfarenhet och vi var inte så sugna på att klanta till det inför de uppskattningsvis 20,000 människor som låg på stranden och kollade på oss. De båtar som satte spinnaker tjände givetvis en del på det men både vi och Maxi Racern avstod från det.

Vi passerar utanför stranden vid Tylösand
När vi rundat udden ute vid Tylösand hissade vi dock vår gula spinnaker. Bobby fick styra och undertecknad var fördäcksgast och spinnakertrimmare. På länsen hem mot mål seglade vi helt ok, vi seglade lite snabbare än Maxin som dragit ifrån oss lite efter rundningen, men vi gick nog lite väl långt från land innan vi gippade in mot Halmstad. Det blev en för lång väg som vi seglade helt enkelt. När vi kom närmare hamnen fick vi gippa ytterligare en gång och tyvärr schabblade undertecknad lite vid gippen och Maxin kunde dra ifrån oss ytterligare. När vi senare skulle svänga in mot mållinjen tog vi det säkra före det osäkra och tog ner spinnaken och seglade med fock de sista hundratalet meter in mot mållinjen.
Gula spinnakern uppe och flyger
Bobby vid rodret
Vi fick stryk av Express 1010 med en kvart och Maxi Racern med ca en minut. Expressen gick som tåget på sista länsen och drog ifrån oss med 10 minuter! Jag tror att vi behöver träna spinnakersegling innan de senaste gångernas spinnakernederlag mot dem med tillhörande huvudbry resulterar i beställning av ny spinnaker i julklapp...
Men vi ska nog inte vara allt för nedslådda av resultatet på sista länsen, Express 1010 gick grymt bra och tog en total fjärdeplats i resultatlistan. Grattis, sjukt bra seglat! Vi kom 12:a och Maxi Racern 10. Våra båtgrannar på Mandarin slog oss med 15 sek på beräknad tid och tog 11:e platsen. Attans också!
På det hela taget var det en fantastisk segling i underbart väder på fina farvatten med passagen mellan stranden på Tylösand och Tylön som som pricken äver i:t!
Så nu har jag kappseglat Tjörn Runt, Torsö Runt och Tylön Runt. Vilken runt-ön-kappsegling som börjar på T ska jag ta härnäst? ;-)

Dagens GPS-spår. Start utanför pirarna och mål vid röda pricken.
FLER BILDER:
Bobby Wiking på väg ut mot start

Daniel och Vicente
Vicente

Magnus Göransson, Vicente och undertecknad

Magnus Göransson i fin flytväst hittad i en gammal gömma hos undertecknad

Härligt jobbat boys! Sjukt avundsjuk! Hade tänkt rymma från gäster, släktkalas och hästtävlingar för att få vara med! Hänger gärna med på nästa T... runt;) Eller på spinnaker träning! /Susanne - "vilande gast".
SvaraRaderaDet är nog inte spinnakern det är fel på.Den måste ju vara uppe för att den skall funka...
SvaraRaderaMen en bra segling på kryssen. Kändes läskigt att ha er framför...
Ven Runt (15/8) är ett tips för fortsatta Ö-rundningar. Jag tror att 1010 pratade om att åka dit. Brukar vara många expresser.
/Leif på Saphira
Tjusig bild på Libelle! Ser ju riktigt proffsigt ut med gastarna på railen - nu återstår bara att få lite fart på båten! :-)
SvaraRadera/ Johan på Libelle
Grym race report!!
SvaraRaderaFart kommer som alla vet med tid i båten...:)
/Anders på 1010
Ven runt hade varit rolig att vara med på!
SvaraRadera2 av gastarna ska börja plugga till hösten så vi får se om vi har tid.
Det är en liten transportsträcka ner o hem.
Hade vi båda åkt ner och tävlat hade det varit extra roligt.
www.venrunt.com
Vi se med tid o folk.
/Niclas 1010
Leif: Hehe, ja, det är ju alltid extra bra om spinnakern är uppe också... :-)
SvaraRaderaJohan: Jepp, ni såg proffsiga ut! Snart får ni nog bra fart på den där båten också. Kanske ska börja med att plocka ner vindfånget som ni har i aktern ;-)
Anders: Jepp, vi behöver mer tid i båten och mer träning tillsammans. Vi får hårdträna i sommar och komma laddade till höstserien :-)
Niclas: Ja, Ven Runt låter ju faktiskt riktigt roligt. Den är ju samma helg som Tjörn Runt, men det är ju närmare ner till Råå än till Stenungsund. Jag ska kolla upp hur jag har det med gastar den helgen :-) Har du nån mailadress jag kan nå dig på?
Ja den där solpanelen behöver en snabbkoppling så man kan slänga av den enkelt, sedan har vi ett rejält ankare plus ankarspel och 50m överdimensionerad kätting i fören, det hjälper ju inte heller precis...
SvaraRaderaJohan på Libelle
Hej!
SvaraRaderaEtt tips när det gäller träning är att ta med en riktigt duktig seglare.
Vill du segla i sommar så är du varmt välkommen till Skallkroken som anordnar onsdagsseglingar hela sommaren! www.skallkroken.com
Hej Daniel
SvaraRaderaDu når mig på niclasg@telia.com
/Niclas 1010